Ett första intryck!

Första intrycket.... Jag har funderat lite på det där.... Vad får människor för första intryck av varandra och vilken bild skapas av de de möter?

Jag läste någonstans att under de tre första sekunderna som vi träffar en ny människa så gör vi oss en bild av vem denna människa är. Vi ser en tjej som är charmig och flörtig; bilden som skapas är kanske en tjej som är lätt på foten, en kille som är självsäker och framåt; bilden de runt omkring får kanske är att han är dryg, stöddig och egoistisk, ett barn som är ledset; bilden blir möjligtvis att barnet gått vilse, gjort sig illa eller dylikt.

Vi ser detta, tar till oss dessa intryck och skapar Vår bild. Hur mycket av detta stämmer? Ger det en rättvis bild?

När man väl lärt känna dessa personer så kanske det visar sig att tjejen som är charmig och flörtig i själva verket är blyg, försiktig och oerfaren. Killen kanske visar sig ha en tuff bakgrund med många svek, är osäker och sårbar. Barnet kanske inte är ledset utan snarare förbannad för han/hon inte får sin vilja igenom.

Vårt första intryck kanske inte alls speglar den verklighet som dessa människor lever i. Tar vi oss tid att se bortom det första intrycket eller är vår bedömning redan klar efter tre sekunder?

Jag har träffat människor som har visat sig vara tvärtemot den bild som jag fick av det första intrycket. Många gånger har det varit att jag fått en negativ bild av en person som sedan ändrats till en positiv bild. Jag är glad att jag gett dessa människor en chans att visa vem de verkligen är, annars hade jag gått miste om många härliga vänskaper.

Utifrån detta har jag funderat på vad jag ger för första intryck.....  Vem tror folk att jag är, efter bara tre sekunder?

Hmm... tål att tänkas på!



Kommentarer
Hokahey

På tre sekunder hinner man som kille inte med så mycket tankar, man tittar mest … 

Men mina första intryck var en pigg, glad, lättsam, trevlig, öppen och levnadsglad tjej med glimten i ögat. Bakom tunt pladder döljs något lockande mer …

2008-08-14 @ 10:04:05


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0