Julstök!

Så, nu var det dags igen. 1:a advent var i söndags och innan dessa så infann sig hysterin i de svenska hushållen. Plötsligt kom alla på att ljusstakar ska upp, gardiner bytas, tomtar ställas fram och ljusslingor ska komma på plats. Själv tar jag det hela med ro! Tog fram min ljusstake, inväntade adventsgranen och bytte gardiner i köket. Resten hinns med sen. Jag brukar försöka se det som att jag i och med advent har fyra veckor på mig att pyssla och fixa hemma. Jag är inte manisk till att allt ska vara klart och att det ska vara jul i varje hörn av huset. Inte en massa tomtar överallt, dukar, gardiner, julstrumpor och allt annat som folk kan tänkas plocka fram. Jag vill hinna njuta också, ha kul och tycka om julen.

Varje år kommer också stressen över julklapparna! Vad ska köpas och när? I år var jag ute tidigt då jag åkte till Ullared i början av november. Där inhandlade jag alla brorsbarns och kusinbarns julklappar. Så jag är redan klar och slipper känna stressen över att finna tid till och veta vad jag ska köpa.

I familjen kan vi som vanligt inte komma överens om hur vi ska göra med julklapparna. Vi har genom åren provat olika varianter såsom att vi har köpt två paket för 50 kronor var och sen lagt de i säcken och därefter i tur och ordning dragit paket, vi har också lottat om vem som skulle köpa till vem och sen har vi handlat julklapp för cirka 500 kronor. Förra året hade de inte köpt julklappar alls, men då var jag inte hemma så jag märkte ingen större skillnad. I år anser de att vi inte heller ska köpa några klappar, vilket jag tycker är tråkigt för det känns som om det hör till. Det ska då tilläggas att jag är student och är den med minst pengar, men ändå... jul är jul!

Avslutningsvis vill jag bara säga att jag hoppas att alla inte tar advent och jul så hysteriskt utan passar på och njuter under dessa veckor som leder oss fram till julafton!



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0