Varg!

För några år sedan var jag på Kolmårdens djurpark och besökte varghängnet. Det var med en speciell känsla som jag gick in genom grinden och möttes av dessa vackra djur. Vi hade fått speciella direktiv om hur vi skulle bete oss. Vi skulle inte sitta på huk, hålla ordning på t ex kameror osv, då de tyckte om att leka med dem. Dessa stora djur, för de är stora, var som hundar. De låg på rygg och ville bli kliade på magen. Det var häftigt att få röra vid djuren men jag hade hela tiden i bakhuvudet att de var uppfödda på flaska, att de var tama, vana vid människor men det var ändå en häftig upplevelse.

Skillnad är det nu... nu är det på riktigt! En av mina grannar (bor ca 1 km bort om ens det) såg imorse en varg på deras tomt. Jägare var ute och spårade och fann att den gått ut på sjön. Med skräckblandad förtjusning tog jag del av dessa nyheter. Vet inte riktigt om det platsar med varg här, men det kanske beror på att man inte är riktigt van vid sådana djur. Samtidigt så vore det en ära att få se ett sådant djur i verkligheten, utanför stängsel, i dess rätta element! Var nere vid sjön på eftermiddagen och såg spåren. Hade min labbetik med mig och jämförde spåren... de var stora!! Glömde dock kameran så imorgon bitti blir det att pallra sig ner och fota dem. Hoppas på att det inte kommer någon snö! Om de blir bra så lägger jag upp dem här sen.

Spännande!


Primas (labbetik) överst och vargens under... lite skillnad!


 



Kommentarer
Tony

Hoppas vargarna kan aterhamta sig hemma i Sverige! De hor ej hemma pa zoo, utan skall halla antalet radjur, harar och algar nere.



Har sett en vild varg - grymt vackra djur!! :)

2009-02-12 @ 05:52:55
S

Det är klart att det platsar med varg här. Finns gott om föda och större landområden för dem i Mälardalen. 750 vargar vill vi ha i Sverige och då måste de även få finnas i södra Sverige. De enda hoten mot vargen är trafiken och rabiata jägare. Givetvis måste staten arbeta aktivt med att lösa den svåra inaveln den svenska vargstammen lever i. Ett utsättningsprogram torde vara lösningen på den problematiken.

2009-02-12 @ 09:37:51
A

Har också varit ute och kollat vargspår. Häftigt!

Men nu har vargen tragit iväg härifrån sen den försökt ta både vildsvin och älg.

2009-02-13 @ 16:14:00


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0